تاریخ انتشار: جمعه 1396/09/24 - 09:21
کد خبر: 252792

آسیب‌شناسی جنبش دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبایی؛

ابراهیمی: چرا ظرفیت حاکمیت برای انتقاد بالا نرود/ رحیمی‌نژاد: روحانی انتخاب خود شما بود

ابراهیمی: چرا ظرفیت حاکمیت برای انتقاد بالا نرود/ رحیمی‌نژاد: روحانی انتخاب خود شما بود

از دلایل رخوت امروز جنبش دانشجویی را میتوان به مواردی از قبیل پادو شدن برای احزاب سیاسی(همانطور که ایمان نژاد علنا به حمایت از روحانی اشاره کردند)، تنبلی و عدم دخالت خود دانشجویان، سیاست زدگی و عدم اشتیاق برای فعالیت، فاصله گرفتن از خواسته های مردم و ضعف در ادبیات اجتماعی در ارتباط با مردم است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، کرسی آزاداندیشی در دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع «آسیب شناسی جریان دانشجویی» برگزار شد. این کرسی به همت بسیج دانشجویی و با حضور 4 فعال دانشجویی به نمایندگی از تشکل های فعال دانشگاه تشکیل شد. مشروح آنچه در این برنامه گذشت به شرح زیر است:

مجری برنامه در ابتدا با تذکر نکاتی درباره برگزاری کرسی و عدم توهین، افترا و تهمت از فعالین دانشجویی درخواست کرد به آسیب شناسی جریان دانشجویی طی سالیان اخیر و دلایل آن بپردازند.

غلامعلی ابراهیمی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، در ابتدا به تایید رخوت در جنبش دانشجویی پرداخت؛ وی ادامه داد: روزی که درب انجمن های اسلامی را می بستند، بسیج ایستاد و اعتراضی نکرد، در حالی که ما مثل کشتی بودیم. ما به مرگ جنبش دانشجویی با دلایل مختلف اعتراف داریم.

وی گفت: من جنبش دانشجویی را به قبل و بعد انقلاب می دانم؛ قبل انقلاب وظیفه انجمن اسلامی نقد قدرت بود که اوج آن را در 16 آذر 32 شاهد بودیم که حوزه نقش راهبری را داشت؛ اما پس از انقلاب هدف تغییر کرده است، خواسته ها از اجتماع برنمی خیزد؛ وظیفه ما نقد حاکمیت است و باید باور داشته باشیم. دانشجوی امروز در کنار آرمانگرایی محافظه کار شده است.

حسین کیانی مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما نیز به رخوت جنبش دانشجویی اذعان داریم؛ 16 آذر از نقاط درخشان جنبش دانشجویی برای مقابله با استکبار ستیزی بود. علت رخوت امروز جنبش دانشجویی سیاست های هاشمی و خاتمی در زمان ریاست جمهوری بوده است.

کیانی ادامه داد: افتخار جنبش دانشجویی تسخیر لانه جاسوسی با نگاه استکبار ستیزی بوده است وگرنه پیشتر توسط مارکسیست ها نیز تسخیر شده بود که مورد تایید امام(ره) نبود. امروز شاهد دگرگونی در اندیشه ای هستیم که می گوید اگر میخواهیم تظاهرات برویم، شعار مرگ بر آمریکا باید حذف شود. امام (ره) این باور را ایجاد کرد که می توان ولایی بود و جمهوری اسلامی را نیز نقد کرد.

ایمان شعبان نژاد عضو شورای مرکزی انجمن آزاداندیش دانشگاه علامه طباطبایی گفت: جنبش هرگونه حرکت دسته جمعی برای هدفی خاص با یک مرامنامه است؛ که ما درباره جنبش دانشجویی با این تعریف مواجه نیستیم. من جنبش دانشجویی را قبل و بعد از انقلاب میدانم؛ قبل از انقلاب شاهد نظم سازمانی و استقلال سازمانی بودیم.

شعبان نژاد ادامه داد: چرا ما سه انجمن اسلامی داریم؟ چرا نهادی بیرون از دانشگاه توان عدم احراض اعضا را در انجمن اسلامی دانشگاه داشته باشد؟ علت رخوت جنبش دانشجویی ساختاری است که از بیرون به آن تحمیل شده است. در همین دانشگاه علامه درباره تشکل های دانشگاه دانشجویی، کدام تشکل واقعا مستقل است و در چه سیاست هایی اشتراک داریم؟ جنبش دانشجویی امروز کاملا مفلوک و پیاده نظام احزاب است؛ امیدواریم این مبارزه و باز تکرار شود که البته بعید می دانم.

محمدعلی رحیمی نژاد عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدا به تاریخچه جنبش دانشجویی پرداخته و گفت: اولین جرقه های شکل گیری انجمن اسلامی در دانشگاه را در دانشگاه علوم پزشکی تهران شاهد و در تقابل با تفکرات کمونیستی شاهد بودیم. در دهه 30 شاهد رشد انجمن های اسلامی با حضور شهید چمران و ارتباط با روحانیت بودیم که 16 آذر از مهمترین رویدادهای این دوران است.

رحیمی نژاد ادامه داد: روال رشد و تاثیر گذاری جنبش دانشجویی با وقوع انقلاب دوم و در ادامه اعزام دانشجویان به جبهه تداوم داشت؛ اما در دهه هفتاد شاهد انحراف جنبش دانشجویی با دخالت سیاسیونی امثال خوئینی ها و... بود که باعث انشقاق در جنبش دانشجویی باعناوین مختلف در ادامه بودیم. درواقع جنبه استقلال جنبش دانشجویی از بین رفت و با سهم خواهی از قدرت توسط تحکیم وحدت ادامه داشت. در اثبات تحریف آن زمان و حقانیت دفاتری که امروز با عنوان انجمن اسلامی مستقل شناخته می شوند، همین بس که بزرگترین تشکل دانشجویی کشور را شامل می شود.

وی افزود: علت رخوت امروز جنبش دانشجویی تنها دولت خاتمی و رفسنجانی نبود بلکه سیاست های  احمدی نژاد و روحانی در حال حاضر از دلایل این رخوت است. جنبش دانشجویی امروز اهداف گذشته از جمله استقلال و استکبار ستیزی را دارد اما اجماعی وجود ندارد. جنبش دانشجویی امروز توان تحمیل خواسته های مردم به دولتمردان را مانند گذشته(با مصادیق عدالت و آزادی) ندارد.

غلامرضا ابراهیمی در ادامه کرسی گفت: ما شاهد آن بودیم که نهاد رهبری عضو سه گانه شورای ناظر در دانشگاه است؛ در آیین نامه شاهد نگاه از بالا به پایین بودیم که دانشجو هیچ نقشی نداشت؛ بهترین افتخار بنده حذف نهاد از عضو ناظر در اساسنامه بود. من اصلا قبول ندارم که دانشجو انقلاب را انجام داده و قدرت را به حاکمان سپرده و امروز تنها وظیفه اش استکبار ستیزی باشد؛ اولین منتقد حاکمیت باید تشکل های دانشجویی باشند.

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه ادامه داد: روشهای ما بد است، بسیج حسن عباسی را می آورد که فحاشی میکند و ما تبدیل به ستاد روحانی برای تبلیغات می شویم؛ هر دو اشتباه می کنیم. بهترین زمان فعالیت دانشجویی پس از انقلاب دوران خاتمی بود؛ اینکه می کویند چرا دانشجو برای مجلس لیست داده است، شاید درست نبوده باشد اما این بخاطر مطالبه عمومی از دانشگاه بخاطر تاثیر گذاری دانشگاه بود؛ جنبش دانشجویی روزی به احزاب جهت می داد.

وی ادامه داد: از آفات امروز جنبش دانشجویی در همین دانشگاه علامه آن است که نه تنها شورای نظارت در کلیات همه برنامه ها دخالت دارد، در چینش میهمانان و نحوه صندلی نیز دخالت می کند. چرا ظرفیت حاکمیت را برای انتقاد بالا نرود و دانشجو هزینه شود. بخش اعظم رخوت دانشگاه عوامل خارج دانشگاه است، دانشگاه ما مستقل نیست. حمایت ما از روحانی، حمایت منتقدانه است.

ابراهیمی در انتها گفت: در دوره ای می خواستند کل کشور ساکت باشد که دانشگاه مرکزیت داشت؛ کلید واژه کرسی های آزاد اندیشی توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و اولین مانع تحقق نیز همین خود نهاد رهبری است. برای حل مساله صورت مساله را پاک می کنند؛ اگر در دوره احمدی نژاد جنبش دانشجویی تحرک داشت این همه فساد رخ نمی داد که حامیانش نیز امروز منتقد او باشند. هر فرد یا جریانی که هدفش بایکود دانشگاه باشد مطمئنا در حال خیانت است که بعدا افشا می شود.

حسین کیانی گفت: برای بررسی رخوت یا پویایی جنبش دانشجویی باید به گذشته آن نیز توجه کنیم. هر دولتی که در صدد امنیتی کردن و ایجاد چهارچوب برای دانشو باشد، مطمئنا شکست خواهد خورد. ما معنی «استقلال» در تشکل های دانشجویی را ندانستیم؛ اگر دانشجوی واقعی باشیم بالاخره راه تاثیر گذاری را پیدا خواهیم کرد.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: دفتر تحکیم برای همه ما عبرت است؛ اینکه بعضی از انجام انقلاب دوم پشیمان شده اند، مصداق کنار گذاشتن استکبارستیزی است. بدبختی جنبش دانشجویی بخاطر سرلوحه قرار ندادن عدالت است؛ مگر می شود خواهان برابری و آزاد اندیشی باشیم اما باغرب مبارزه نکنیم!

کیانی خاطر نشان کرد: اصل حرف ما اسلام آمریکایی است که تغییر در اولویت ها را دنبال می کند؛ از مصادیق این موضوع ایجاد تفرقه بین مسلمانان و عدم شعار علیه آمریکاست.

ایمان شعبان نژاد در ادامه گفت: وقتی همه چیز را در استکبار ستیزی و نفی بیگانه خلاصه کنیم درست نیست. استقلال یعنی اینکه ما تشکل هایی سوبسید بگیر هستیم؛ ما برای دعوت از افراد با محدودیت مواجه هستیم و باید از هزار فیلتر عبور کنیم. ما در آزاد اندیش برای آقای روحانی تبلیغ می کردیم و هنوز هم حمایت می کنیم؛ اما در روز دانشجو شاهد بودیم که به ناکجا آباد سفر کردند و تریبون دانشجویی هم در برابرش قرار نداشت.

عضو شورای مرکزی انجمن آزاداندیش گفت: اینکه یک مقام عالی رتبه در معرض دید دانشجو خود را قرار ندهد، استقبال می کنیم اما چیزی حل نمی شود؛ حاکمیت با تشکلها مثل جنبش کارگری و.. مشکل دارد که در برخی برهه ها شدیدتر شده است. چرخش آقای روحانی و نرمش قهرمانانه ایشان برای بسیاری از ما عجیب بود، به نظر شاهد حریان جدیدی بین چپ و راست معتدل در کشور هستیم که نیروهای رادیکال طرفین را فرو می ریزد.

شعبان نژاد خاطر نشان کرد: مسئله فراتر از دولتهای خاتمی و هاشمی است، فشار از پایین با محدودیت مواجه است؛ فرض اینکه دانشجوی ما دغدغه مند باشد، آیا اجازه بروز این دغدغه داده می شود؟ اینکه تصور شود جنبش دانشجویی قدرت براندازی دارد، حرفی خنده دار است، جنبش دانشجویی مانند آنچه در انقلاب بود، به تنهایی نمی تواند کاری را پیش ببرد. عدم ارتباط با قدرت به معنای کادر سازی نکردن نیست. ما معتقدیم دانشجو نباید همزمان دوران فعالیت دانشجویی وارد احزاب شود و پیاده نظام آنها باشیم و با رخوت و مرگ جنبش دانشجویی موافق نیستم .

رحیمی نژاد در ادامه به آسیب شناسی جنبش دانشجویی پرداخته و گفت: از دلایل رخوت امروز جنبش دانشجویی را میتوان به مواردی از قبیل پادو شدن برای احزاب سیاسی(همانطور که ایمان نژاد علنا به حمایت از روحانی اشاره کردند)، تنبلی و عدم دخالت خود دانشجویان، سیاست زدگی و عدم اشتیاق برای فعالیت، فاصله گرفتن از خواسته های مردم و ضعف در ادبیات اجتماعی در ارتباط با مردم است.

عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل گفت: آیا مشکل امروز جامعه انتخاب غلامی به عنوان وزیر علوم است؟ در اینکه اولویت 21 بوده اند چه کسی مقصر است؟ روحانی انتخاب خود شما بود، اقدام اعتراضی شما نشانه بازیچه بودن دست سیاسیون است.مگر در دوران وزرای قبلی مشکلی وجود نداشت؟ امرروز مشکل اصلی معیشت مردم است که در همین تهران شاهد دستفروشی مردم هستیم. ما شاهد بی تاثیری جنبش دانشجویی در مسائلی از قبیل مشکلات دانشجویان صنعت نفت هستیم. از مشکلات دیگر زیاد شدن تشکل های دولت ساز از قبیل«تادا» در کشور است.

رحیمی نژاد افزود: اعتراضانی که این روزها علیه دولت انجام می شود ساختگی بوده که دانشجویان و مردم مجددا فریب نخواهند خورد؛ این تداوم همان پروژه عبور از خاتمی، احمدی نژاد، هاشمی و حال روحانی است. با توجه به اوج نارضایتی مردم بویژه در مسائل اقتصادی فاصله حامیان دولت، امری طبیعی است. مگر دولت روحانی امروز نسبت به چهار سال قبل چه تفاوتی دارد که از او فاصله می گیرید؟ چند وعده صدروزه باید طی شود تا به اشتباه خود پی ببریم؟

وی درانتها گفت: چرا در این دانشگاهی فردی به عنوان نماینده انجمن اسلامی حضور یابد که جای پدر ماست؟ این بیان همان تفکر حضور سالخوردگان است که در بدنه دولت نیز شاهد آن هستیم و به جوانان اعتماد نمی شود. اینکه فعالین سیاسی در دوران خاتمی عضو دفتر تحکیم بودند، افتخاری ندارد و بیانگر ضعف است. اینکه فقط به نقد احمدی نژاد می پردازید و زمان نقد از روحانی جدی نیستید؛ شما تنها تا زمانی دانشجو را قبول دارید که بازیچه دستتان باشد. فایده آرمان واحد تبدیل نشدن به بازیچه دست سیاسیون در زمان انتخابات است.

در انتهای این میزگرد دانشجویی غلامرضا ابراهیمی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه گفت: نمی دانستم برای علت حضورم باید به رحیمی(نماینده مستقل) پاسخگو باشم؛ جریان خاتمی زاییده دانشگاه است و ما با تمام وجود مسئولیت حضور خاتمی را به جان میخریم؛ مسئولیت عمومی حمایت از روحانی هم می پذیریم. از دلایل ورود من به انجمن اسلامی آن بود که برخی اعضا گفتند«ما می ترسیم فعالیت کنیم». دانشجو باید ببیند بخاطر یک حرف در دانشگاه نیازی به بازخواست از سوی مراجع مختلف نباشد، نقطه شروع همین دانشگاه و دانشجو است.

حسین کیانی گفت: ما بانقد مخالفتی نداریم، اما وقتی افراد در فضای نفی حاکمیت قرار دارند، کدام حکومت در جهان از این اقدام حمایت می کند؟ کیانی در پاسخ به ابراهیمی گفت: در سال 76 اگر چوب خشک روبروی ناطق قرار می گرفت رای می آورد، اینکه خاتمی با دانشجویان رای آورد کاملا غیر منطقی است.

ایمان شعبان نژاد گفت: چرا ما دانشجویان باید این همه هزینه دهیم؟ هرگاه ما از استقلال می گوییم به این معناست که غرب پرستیم؟ مساله ما این است که چرا باید فردی دیگر برای ما مساله تعیین کند؟ درباره وزارت علوم کم بود که به حداد عادل برسیم. من معتقدم در زیر این خاکستر رخوت دانشجویی آتشی گداخته وجود دارد که در صورت ناامیدی کامل بروز می کند. ترس امروز دانشجو بی دلیل نیست! امروز ما به تریبون دادن به دیگران می بالیم، چرا نوابغ ما از جامعه طرد می شوند؟

شعبان نژاد ادامه داد: راهکار ما ناامیدی کامل از جریان قدرت، عدم ارتزاق از جریان قدرت، تعامل نخبگانی بین تمام تشکل های دانشجویی و ایجاد گفتمان و راهبرد بر سر مسائل کلان است. اگر مبنا هزینه دادن است، باید همه تشکل های دانشجویی هزینه دهند.

محمدعلی رحیمی نژاد در پاسخ به نقد ابراهیمی از نهاد رهبری گفت: گویا در کشور دیواری کوتاهتر از نهاد رهبری وجود ندارد و هر کس به نقد آن بپردازد نشانه دانایی بسیار او و روشنفکر بودن است. اینکه در اساسنامه تشکل انجمن اسلامی دانشگاه علامه نماینده نهاد رهبری حذف می شود خود دلیل تناقض در نقد نهاد است، حضور منتقدین نظام در این جلسه خود دلیل آزادی است. وی در پاسخ به شعبان نژاد گفت: آن کسی که امروز مساله تعیین می کند، انتخاب شماست؛ انجمن اسلامی دانشجویان مستقل به اینکه جیره خوار احزاب نیست، افتخار می کند.

رحیمی نژاد در انتها گفت: راهکارهای پیشنهادی ما برای خروج از رخوت ایجاد گفتمان واحد در تشکل های دانشجویی، برداشتن هزینه فعالیت دانشجویی برای فعالین، حضور مسئولین در دانشگاه و نقد پذیری، از بین بردن فاصله بین مطالبات مردم و جنبش دانشجویی از حکومت است. امیدواریم که با حضور دانشجویان و از بین رفتن محدودیت ها آینده بهتری برای کشور ایجاد کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از امشب
محرومیت معلمان خرید خدمات و حق‌التدریس از عیدی روز معلم
یادی از اسکوییِ فقید؛ صدای ماندگار ورزش
پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
تقلب ناشیانه BBC از CNN در ماجرای فوت نیکا شاکرمی
علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است
دادستان کل کشور: لازمه فسادزدایی نظارت هوشمند است
حسینی: لزوم تبیین ماهیت واقعی تمدن غرب برای جوانان
برگزاری اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم +اسامی اعضا
رستمی: ایران اسلامی به حاکمیت عقل و عدل در جهان نزدیک شده است
اعتراف تازه رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی درباره حمله ایران
۵ تکنیک [تست شده] برای تمیز کردن کیف چرم طبیعی و مصنوعی
سرمربی پرسپولیس جایگزین حمید مطهری در تیم ملی ؟
معلم‌های سلبریتی که نمی‌شناسید! +فیلم
کلاهبرداری اینترنتی خودش را خواننده سرشناس جا زد
دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع
حادثه در ایستگاه راه‌آهن اهواز/ ۴ نفر مصدوم شدند
واکنش وزیر کشور به گزارش ادعایی درباره مرگ نیکا شاکرمی
افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top